8  اکتبر 2022 - انجمن دیابت آمریکا (ADA) و سازمان بهبود نتایج جهانی بیماری کلیوی (KDIGO) راهنمای مشترکی را در مورد نحوه مدیریت بیماران مبتلا به دیابت و بیماری مزمن کلیوی (CKD) منتشر کردند.

این گزارش اجماعی جدید به صورت آنلاین در سوم اکتبر درDiabetes Care and Kidney International  منتشر گردید.

بیماران مبتلا به دیابت و بیماری مزمن کلیه (CKD) در معرض افزایش خطر نارسایی قلبی، بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک، نارسایی کلیه و مرگ و میر زودرس هستند. آزمایشات بالینی اخیر از رویکردهای جدید برای درمان CKD و دیابت پشتیبانی می کند. گایدلاین های ADA و KDIGO در سال 2022، هر کدام توصیه های مبتنی بر شواهد را برای مدیریت دیابت در بیماری مزمن کلیوی ارائه می دهند.

یک گروه مشترک از نمایندگان ADA و KDIGO برای هدایت مراقبت های بالینی بر اساس دستورالعمل هایاین دو سازمان، مجموعه ای از اظهارات اجماعی را بررسی و ارائه کرد. این توصیه‌ها شامل مراقبتهای جامعی است که در آن دارو درمانی بر اساس یک سبک زندگی سالم انجام می شود. در این توصیه های اجماعی، راهنمایی خاصی در مورد استفاده از متفورمین، مهارکننده‌های سیستم رنین-آنژیوتانسین، مهارکننده‌های سدیم-گلوکز کوترانسپورتر-2، آنتاگونیست گیرنده مینرالوکورتیکوئید غیراستروئیدی و آگونیست‌های گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون ارائه شده است. این حوزه‌های اجماعی جهت‌گیری روشنی را برای اجرای مراقبت‌ها بمنظور بهبود نتایج بالینی بیماران مبتلا به دیابت وCKD فراهم می‌کنند.

بیانیه اجماعی ADS/KDIGO در زیر آورده شده است:

·نویسندگان یک مهارکننده ACE یا مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین II را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 که مبتلا به فشار خون بالا و آلبومینوری هستند، توصیه می کنند که برای حداکثر دوز ضد فشار خون یا بالاترین دوز قابل تحمل، تیتر شده باشد.

·همه بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 و CKD باید با یک برنامه جامع درمان شوند که با همکاری متخصصان مراقبت های بهداشتی و بیمار تدوین شود و مورد توافق قرار گیرد تا روشهای تغذیه، ورزش، ترک سیگار و وزن بهینه سازی شوند، و بر اساس آن، درمان‌های دارویی با هدف حفظ عملکرد اندام‌ها و سایر درمان‌های انتخاب شده برای دستیابی به اهداف میانی برای گلایسمی، فشار خون (BP) و چربی‌ها ارائه شوند.

·متفورمین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، بیماری مزمن کلیوی با نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی((eGFR مساوی یا بیش از 30  میلی لیتر بر دقیقه بر 1.73 مترمربع، توصیه می شود. برای بیمارانی با نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی برابر با 30 تا 44 و برای برخی بیماران با نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی45 تا 59 میلی لیتر بر دقیقه بر 1.73 مترمربع ، که در معرض خطر بالای اسیدوز لاکتیک هستند، دوز متفورمین باید به 1000 میلی گرم در روز کاهش یابد.

·استاتین برای همه بیماران مبتلا به دیابت نوع 1یا دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی، برای پیشگیری اولیه از بیماری آترواسکلروتیک قلبی عروقی (ASCVD)با شدت متوسط، یا با شدت بالا برای بیماران مبتلا به ASCVD شناخته شده و برخی از بیماران با عوامل خطر ASCVD متعدد، توصیه می شود.

·نویسندگان یک آگونیست گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1) با مزایای ثابت شده قلبی عروقی را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی که به هدف گلایسمی فردی خود با متفورمین و/ یا SGLT2i نمی رسند یا قادر به استفاده از این داروها نیستند، توصیه می کنند.

·نویسندگان یک مهارکننده کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT2i) با مزایای کلیوی یا قلبی عروقی ثابت شده را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری مزمن کلیوی با نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی((eGFR مساوی یا بیش از 20 میلی لیتر بر دقیقه بر 1.73 مترمربع، توصیه می کنند. پس از شروع ،SGLT2i  را می توان در سطوح پایین تر eGFR ادامه داد.

·نویسندگان یک آنتاگونیست گیرنده مینرالوکورتیکوئید غیراستروئیدی (ns-MRA) با مزایای کلیوی و قلبی عروقی اثبات شده را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، با نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی((eGFR مساوی یا بیش از 25  میلی لیتر بر دقیقه بر 1.73 مترمربع، غلظت طبیعی پتاسیم سرم، و آلبومینوری (نسبت آلبومین به کراتینین[ACR]  مساوی یا بیش از 30 میلی گرم بر گرم)، علیرغم حداکثر دوز قابل تحمل مهارکننده ی سیستم رنین آنژیوتانسین (RAS)، توصیه می کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/guidelines/diabetes-management-in-patients-with-ckd-key-takeaways-from-ada-and-kdigo-guidance-100241